keskiviikko 12. kesäkuuta 2013

Monivuotiset kukat eli perennat


 Siperiankurjenmiekka  (H. Veripää 5.6.2013).


Tarhapäivänlilja (H. Veripää 5.6.2013).

Laskin jossain vaiheessa pihassani olevien perennojen määrän. Pääsin silloin noin sataan eri lajikkeeseen. Nyt en enää ole laskenut. Pihani on melko pieni, joten kukkamaita on siellä ja täällä. Osa kukista on viihtynyt vain yhden kesän, osasta taas ei pääse eroon. Vanhanajan suomalaiset perennat ovat taattua laatua. Ne yleensä viihtyvät vähemmälläkin hoidolla ja erilaisissa paikoissa.

Olen saanut omat perennani viihtymään, kun lisään joka kevät uutta lannoitettua multaa kukkamaille. Syksyllä olen levittänyt syyslannoitetta, jotta kukat selviävät talvesta. Kukat olisi hyvä jakaa jossain vaiheessa. Kukat leviävät helposti ja juuret syövät koko tilan. Rikkaruohotkin leviävät, jos niitä ei pidä kurissa.

 Luonnon metsäkurjenpolvi (H. Veripää 5.6.2013).

 Orvokki (H. Veripää 5.6.2013).

 Nappileinikki (H. Veripää 5.6.2013).

 Ruotsinraunioyrtti (H. Veripää 5.6.2013).

 Tuoksukurjenpolvi (H. Veripää 5.6.2013).
 Konnantatar (H. Veripää 5.6.2013).

Kävin muutama vuosi sitten Ruotsissa Enköpingin kaupungissa, jossa kesäkukat on korvattu monivuotisilla perennoilla. Monivuotiset tulevat halvemmiksi ja hoitokin on helpompaa. He jättävät monivuotisten kukkien varret leikkaamatta syksyllä, jotta kukat selviävät paremmin talvesta. Kaupungin puutarhat on suunniteltu tarkkaan. Puutarhojen tekeminen on aloitettu vuonna 1982.  Lisätietoa Enköpingin puutarhoista. Ostin hienoja kuvia sisältävän kirjan: Växtkomposition, ideer frön Enköpings parker. Kirjasta saa hyviä vinkkejä perennojen yhdistelystä.

Joka kevät huomaan, että kukkien nimet ovat unohtuneet. Kesän kuluessa nimetkin palaavat. Kun innostuin perennoista, hankin kirpputoreilta ja kaupoista erilaisia perennakirjoja. Mielestäni hyviä perannakirjoja ovat Antti Riikonen Suomalainen perennakäsikirja, Lena Månsson & Bertil K. Johanson Perennat, Pentti Alako & Pirkko Kahila Ukonhattu ja Ahkeraliisa ja Arno Kasvi Puutarhasi parhaaksi. Näitä kirjoja olen lukenut useamman kerran.

Kukkapenkkinsä voi tehdä monella eri tavalla. Joku suosii isoja saman lajikkeen näyttäviä penkkejä, joku taas sävyttää värien mukaan, joku valitsee istutuspaikan mukaiset kukat. Minä olen valinnut eri aikaan kukkivia, jotta on aina seurattavaa. Koska perennat ovat kalliita ostaa, olen ostanut vain yhtä tai kahta kappaletta. Olen odottanut kärsivällisesti, että määrä lisääntyy. Mehiläiset ja ampiaisetkin ovat lisääntyneet pihallamme, kun ruokaa riittää koko kesäksi. Perennoja täydentävät luonnonkukat, sipulikukat ja pensaat. Olen piirtänyt kartan kukkamaista, jotta muistaisin mitä olen istuttanut. Helpolla kitkee rikkaruohojen kanssa kukkien alutkin.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti